Välkommen till min blogg. En blogg som i första hand handlar om mitt syskapande, men en del annat pyssel och heminredning kan komma att dyka upp här.

onsdag 14 april 2010

Till de minsta

Den här mössan och dregglisen ska snart få flytta till sydligare breddgrader. Det är en välkomstpresent till en månadsgammal liten kille. Det känns så roligt att ha egna alster att ge bort. Jag tänker dock vänta på att mina beställda namnband kommer så jag får "signera" dem först.

Jag har aldrig gjort dregglisar tidigare och det blev lite fixande och trixande med mönstret och sen en hel del muttrande vid overlocken då jag skulle göra de skarpa svängarna. Det finns ett par inte fullt så snygga exemplar liggandes uppe i syrummet. Till slut bestämde jag mig för att göra avsluten i nacken med en liten "snibb" (dvs sydde dem från båda hållen). Får träna mer på de skarpa svängarna, skam den som ger sig. Alla tips är välkomna!

Jag tog hjälp av en mössa V hade som liten för att få ett hum om hur stor mössa jag skulle sy. Den ser dock ut på ett helt annat sätt. Ska bli intressant att se hur den här mössan ser ut på en liten en. Tanken är att "struten" ska hänga lite bak i nacken. Nederkanten är fållad med omvänd flatlocksöm.

Material: Tågjersey från Jofotex, svart fleece på baksidan av dregglisen från en fleecefilt från Åhlens. Tryckknappar från Bibbis Textil (som för övrigt nu har en egen hemsida som du hittar här).

Mönster: Egna
Och så en body till min egna lilla plutt i magen. Det är min första body och jag har svårt att komma mig för att beställa mönster och är samtidigt sååå sysugen. Så det blir ofta att jag ritar av och ändrar lite här och där från plagg som finns här hemma. Den här omlottbodymodellen har sitt ursprung i en Petit Bateau-body som jag köpte i Frankrike då jag var gravid förra gången. Jag köpte ett par stycken och de användes flitigt. De var lite smalare i modellen och passade perfekt på vår lille men ganska långe kille. Jag vet dock inte om den här blev fullt lika avlång/smal som dessa. Petit Bateau-bodyn hade heller inte de muddar jag sytt på den här bodyn. Bodyn har inga fållar i sidorna, så de enda sömmarna är raglanärmssömmarna som sytts med flatlock, vilket innebär inga skavande sömsmåner på insidan (perfekt för de små) och sömmar för armmuddarna. Nästa gång tror jag att jag ska testa att göra en fuskcoversöm istället för flatlocksöm, som jag läst om på flera bloggar. Dvs sy overlocksöm med aviga mot aviga och sedan sy ner denna med en stickning. Skulle vilja prova för att se vad jag föredrar och tycker blir snyggast. Jag "fuskade" lite och köpte färdig jerseysnedslå att fålla kanterna med. Dessa syddes sedan med en förstärkt raksöm (den man kan använda i trikåtyger) på vanliga symaskinen. Jag kommer nämligen inte alltid så bra överens med tvillingnålen...

Material: Elefantjersey från Jofotex, Svart muddväv och jerseysnedslå från lokal tygaffär, tryckknappar från Bibbis textil.

Storlek: 56

Mönster: "Halvt-om-halvt-eget" med utgångspunkt i en Petit Bateau-body


Just nu: är det helt okej att vara sjukskriven och vänta på den lille/lilla. Det blev lite väl spännande ett tag, men nu när bebisen verkar förnöjsam med att stanna kvar inne i magen så känner jag mig så mycket lugnare. Dessutom lyser vårsolen och trädgården kommer fram mer och mer vartefter snön smälter. Det ger verkligen energi. Jag väntar (förutom på bebisen) på paket med tyger från JNY Design, Mjuka tyger och Stoff & Stil samt namnlappar från MinaNamnband, så spännande! Vill också passa på att tacka för alla härliga kommentarer till mina alster och värmande tankar för min graviditet. TACK!

3 kommentarer:

  1. Jättefint! Vad smart att göra hela bodyn i ett stycke! Det måste ju gå väldigt fort o samtidigt skönt för bebisen.

    SvaraRadera
  2. Så sött! Kommer bli superfint på!
    När är det dax för bebben att komma?

    SvaraRadera
  3. Tackar och bockar!

    Fangoria: I mitten på juni är det beräknat!

    SvaraRadera