Välkommen till min blogg. En blogg som i första hand handlar om mitt syskapande, men en del annat pyssel och heminredning kan komma att dyka upp här.

fredag 16 april 2010

Muddjeans och lite trubbel..

Blev så nöjd med modellen till manchesterbyxorna jag gjorde för någon vecka sen till V så jag bara fick lov att göra ett par till. Den här gången fick ett par gamla jeans stryka med. Min man har en tendens att nöta hål i sin jeans för jämnan så jag har ganska mycket kasserade jeans här hemma. Liksom förra gången så klipper jag av byxbenen strax under grenen och sedan klipper jag upp innersömmarna. Yttersömmarn behåller jag som det är i originalbyxorna. Ofta har de ju fått en schysst nötning som jag gärna har kvar. Stickningarna är sydda med jeanstråd på vanliga symaskinen, resten är sytt med overlocken.

Så till trubblet... hur gör ni som gör muddbyxor i lite grövre och "stumma" material, som ex. jeans, när ni ska fästa muddar till bensluten? I midjan sträckte jag bara mudden under tiden att jag sydde fast den, men vid bensluten kändes det som att det inte skulle vara möjligt så jag sydde först en söm längst ner på byxbenen med den vanliga maskinen med väldigt lös trådspänning och rynkade sedan byxbenen med hjälp av trådarna. Därefter sydde jag fast mudden, men här började min overlock strula. Tyckte nog att det var för tjockt med rynkat jeanstyg och två lager mudd. Så det blev en hel del hoppstygn. Jag sydde då först ihop med en "hjälpsöm" med den vanliga maskinen och sedan sydde jag
"samma söm" med overlocken. Då hade jag dessutom bytt nål på overlocken, vilket också gjorde skillnad (tror jag). Visst, det här blev okej, men jag vet inte om det är det bästa och smidigaste sättet att göra det på, så jag är tacksam för alla tips ni har. Som sagt det ligger ett gäng avklippta byxben här hemma, så jag har ju lite och testa olika varianter på.

En annan fråga, hur gör ni om ni vill ha en förstärkning i midjemudden av en resår, men vill behålla den här typen av breda midjemudd som man kan vika ner och upp? Jag upplever att byxorna lätt vill åka ner även om jag minskade på omfånget denna gång. Jeansbenen är väl lite tunga kan jag tänka mig. Var fäster ni då den resåren och hur då?

6 kommentarer:

  1. Hej! Jag syr mycket muddjeans, fast använder mig av alltomhandarbetes jeanstyg som är lite tunnare och mjukare. Jag gör alltid bensluten utsvängda från strax under knäet och sedan insvängda igen ner mot mudden, så det blir PÖS!
    Då blir det lite mindre jeanstyg som ska fast.
    Använder du 90-nålar i overlocken när du syr i jeanstyget?
    Jag brukar aldrig sätta resår i midjemudden. Använder alltid stoff och stils stretchjersey/muddjersey då jag tycker den håller bäst. Upplever att flera andra muddar har för dålig stretch! Ha en skön helg! Lotta

    SvaraRadera
  2. Supersnygga och coola muddjeans!

    Jag har ett par jeans som jag har börjat på för läge sedan (UFO) men jag har mudden kvar att sy på så där har jag tyvärr inga tips. Tyget som jag har är dock lite tunnare och stretchigare, men man vill ju kunna sy i vanligt tjockarejeanstyg med.

    Går det att sy mudden i midjan lite tightare så kanske den kan sitta uppe bättre? Annars så håller jag med kommetaren ovan att SOS mudden sitter bra.

    SvaraRadera
  3. Önskar jag hade några tips, men tyvärr...tycker dock att resultatet blev ursnyggt!

    SvaraRadera
  4. Tack å tack för kommentarerna och tipset. Ska prova sos-mudd samt testa att göra om modellen lite så att det inte blir lika mycket jeanstyg att sy fast i mudden. Sen ska jag väl testa med "köpt" jeanstyg så man kan välja lite mjukare och tunnare variant, men samtidigt gillar jag att använda gamla jeans. Både för att det är återvinning och för den slitna "looken". 90-nålar använder jag. Tack än en gång!

    SvaraRadera
  5. Detta inlägg har jag helt missat. Men det är kanske inte så konstigt då jag kom hem från BB just den dagen. Himla snygga! Gillar denna modellen skarpt. Dessa ska du helt klart vara supernöjd med. De är ursnygga!!!!

    SvaraRadera
  6. KroKKoFin: Grattis och tack för din kommentar!

    SvaraRadera